Kennelhoste

Infektiøs tracheobronkitis

Hvad er kennelhoste?

Kennelhoste er en blandingsinfektion i hundens øvre luftveje med en eller flere af følgende agens: Bordetella bronchiseptica, adenovisrus og parainfluenzavirus. Herudover kan der komme en sekundær infektion med andre patogener som herpesvirus, reovirus eller mykoplasmer, men træk, kulde og høj luftfugtighed kan også spille en rolle.

Hvorfor opstår kennelhoste?

Sygdommen smitter ved tæt kontakt, derfor smittes hunde ofte, hvor mange hunde er samlet på lidt plads, såsom i en kennel eller på udstilling. De første symptomer viser sig som regel 5-10 dage efter, at hunden er blevet smittet.

Hvad er symptomerne på kennelhoste?

Hunden begynder at hoste, som regel meget pludseligt. Der er ofte en forhistorie om, at hunden har været sammen med flere andre hunde en uges tid tidligere. Hosten er tør, det vil sige, at hunden ikke hoster noget op, når den hoster.

Hvordan stiller dyrlægen diagnosen?

Diagnosen stilles ud fra hundens symptomer. Ofte kan hosten udløses ved tryk på luftrøret. Hvis dyrlægen har mistanke om mere alvorlige lidelser end kennelhoste, kan blodprøver, røntgen af brysthulen og prøver af slimet i luftvejene komme på tale.

Hvordan behandles kennelhoste?

Noget af det vigtigste ved behandlingen er ro og hvile i minimum 7 dage. Irritationen af luftvejene kan mindskes med hostestillende medicin, hvis hosten er tør. Hvis hunden hoster noget med op, når den hoster, skal man ikke give den noget hostestillende.

Antibiotika kan komme på tale, men man skal huske på, at sygdommen som regel er en blandingsinfektion med både bakterier og vira, og at antibiotika ikke har nogen effekt på virus.

For at skåne hundens hals yderligere kan man fodre med et blødt foder, samt bruge sele i stedet for halsbånd, når hunden skal luftes.

Man skal også tænke på at kennelhoste er meget smitsomt, hvorfor hunden ikke må have kontakt med andre hunde.

Hvordan forebygges kennelhoste?

Kennelhoste kan delvist forebygges gennem den årlige vaccination. Herudover er der kommet en ny vaccine mod Bordetella Bronchiceptica og parainfluenza til at dryppe i hundens næse. Hvis hunden skal i kennel eller kommer andre steder med mange hunde, kan det være en god idé at benytte sig af denne vaccine.

Hund hoster

Seneste artikler

Hvad er hoste?Host er en refleks der udløses for at rense luftvejene og fjerne støv eller andet der generer i de øvre luftveje. Man kan ofte...