Forstørret blærehalskirtel

Forekomst: ***

Hvad er forstørret blærehalskirtel?

Forstørret blærehalskirtel (prostata hyperplasi) er en almindelig lidelse hos ældre intakte (ikke kastrede) hanhunde. Forstørret blærehalskirtel er en godartet lidelse, og den hyppigst forekomne prostata lidelse.

Hvad er symptomerne?

Ofte giver forstørret blærehalskirtel ingen symptomer. Det kan forekomme at der kan komme lidt blod i urin eller sæden, men ellers plejer en forstørret prostata ikke at give problemer, før den bliver så stor at den presser på de andre organer i bækkenet. Da kan man se at det tager lang tid for hunden at komme af med sin afføring, og afføringen kan blive fladtrykt. I sjældne tilfælde kan hunden også få problemer med at komme af med vandet.

Hvordan stiller dyrlægen diagnosen?

Dyrlægen kan ofte mærke den forstørrede blærehalskirtel med en finger. For at være sikker på diagnosen og udelukke andre sygdomme, vil dyrlægen som regel også undersøge urinen og enten tage et røntgenbillede eller ultralydsundersøge blærehalskirtlen. Hvis der er mistanke om kræft, cyster eller betændelse, kan der tages celler ud fra blærehalskirtlen, med en fin nål.

Hvordan kan forstørret blærehalskirtel behandles?

Der er kommet et hormonpræparat (Ypozane®) på markedet, som behandler prostata hypertrofi. Har man i forvejen overvejet af få sin hanhund kastreret, er dette også en effektiv og endelig behandling.

Det kan være nødvendigt i en periode at give laksativer, der blødgører afføringen, indtil blærehalskirtlen er svundet ind.

Hvordan forebygges sygdommen?

Kastration forebygger forstørret blærehalskirtel, ellers er det ikke muligt at forebygge lidelsen.

Hvordan er fremtidsudsigterne for en hund med forstørret blærehalskirtel?

Lidelsen er godartet og har en god prognose.