Hudbetændelse på maven

Hudbetændelse på maven af hund

Hej

Jeg har en dejlig hund. Vaks er 7 år nu. I efteråret havde han lopper, som han er blevet behandlet for. Jeg troede det var problemet med ham, men det er det nok ikke. Han har ingen nu.

Han har røde ruflede tørre ører, lidt rødt om munden og rynket på maven og sår på benene. Han sover hele tiden, og vil ikke gå lange ture, han fryser hele tiden så han sover med tæppe på. Han spiser og drikker mere end han har gjort før. Han er en kræsen hund.

Jeg frygter han har fået sukkersyge

Dyreart: Hund

Race: Dansk svensk gårdhund

Køn: han

Alder: 7 år

Evt. tidligere forsøgt behandling: Behandlet for lopper.

Hej Hanne

Tak for billederne.

Vaks har en dyb hudbetændelse på maven, det er derfor huden er kommet til at se helt fortykket og rynket ud. Vi ved at det er meget generende med hudbetændelse (svien og kløen), og dette kunne godt være årsagen til at han bevæger sig mindre end han plejer. Under alle omstændigheder skal hudbetændelsen behandles. Mild hudbetændelse behandles ved at vaske med desinficerende shampoo (f.eks. Allerderm Scrub eller Aptus Dermocanis Pyoderma), hvor man vasker hunden to gange om ugen, indtil symptomerne aftager. Når der er tale om en dyb hudbetændelse – som i Vaks´ tilfælde, er det desværre ikke nok, og man bliver nødt til at supplere med en antibiotikakur. Det tager altid lang tid at behandle en dyb hudbetændelse, hvorfor det vil være flere uger han skal behandles. Herudover kan det være nødvendigt at give noget kløestillende, dels så han får noget ro, og dels så han ikke klør og kradser i hudlæsionen, og derved holder infektionen ved lige. Man kan også vælge at give ham en krave på, for at holde ham fra at slikke sig.

En dyb hudbetændelse er i sig selv kløende, og kan f.eks. være startet af et loppeangreb. Ikke sjælden er der dog en underliggende årsag til problemet. Det er som regel nødvendigt at behandle hudbetændelsen først, inden en eventuel underliggende lidelse kan vurderes. En meget hyppig årsag til hudbetændelse hos hund, er allergi. Det er dog ikke typisk at allergi først starter ved 7 års alderen, hundene er typisk 2-3 år, når hudproblemerne opstår første gang. Men da du nu nævner at han tidligere har haft lopper, så ville jeg behandle ham forebyggende mod lopper året rundt, for en sikkerheds skyld. Det kan været svært at finde en loppe på en hund med loppeallergi, da ganske få lopper får dem til at klø sig rigtig voldsomt, og de derved også hurtigt vil slikke lopperne i sig.

At han spiser og drikker mere end han plejer, har ikke noget at gøre med hudproblemet. Når en hund begynder at drikke mere, er det altid grund til bekymring. Der er mange sygdomme der giver øget tørst, og det er nødvendigt med en blodprøve og en urinprøve for at kunne skelne imellem dem. Dette er også vigtigt for at afdække, om der er en anden årsag til at han virker sløv. Inden du tager ham til dyrlægen, så mål hvor meget vand han drikker i løbet af et døgn – det er en vigtig oplysning for dyrlægen. Hvis en hund drikker mere end 100 ml pr kg pr dag, så drikker den med sikkerhed mere end den burde.

Med venlig hilsen

Dyrlæge Thea S. Kamstrup