Vores schæfer er blevet aggressiv

Hej Thea.

Jeg har skønne King på 5½ år, han er en hvid schæfer med lidt labrador i ;) For to år siden, blev han voldsomt angrebet af lopper og vi havde meget svært ved at slå dem ned, på trods af diverse loppemidler. Han udviklede loppeeksem. Igennem de sidste 2-3 måneder har han ændret adfærd. Fra at være velopdragen, hører han lige pludselig ikke efter mere og gør lige, hvad der passer ham. Han slikker sig konstant, så meget at han har slikket hul i begge sider i lysken, på sine albuer og har bidt hul på sit venstre forben. Når han ikke slikker på sig selv, slikker han på gulvet. King fælder meget og har en sart mave, vi har prøvet diverse allergivenlige foder til ham, men det hjælper ikke på hans hud, så vi tænker der er noget andet i spil. Måske det kan være psykisk? Kan der være sket noget i hans hjerne, en lille hjerneblødning måske. Vi kan ikke lade barnepigen være alene med børnene, for han tager helt over og bliver ekstremt anmassende og hører slet, slet ikke efter, med det resultat at barnepigen må lukke ham i soveværelset, for at kunne være sammen med børnene. Vi overvejer seriøst at få ham omplaceret. Tidligere er vi kommet meget med ham i hundeskoven, det kan vi ikke mere, da han bliver aggressiv overfor fremmede hunde, det er også en ny adfærd. Vi har en anden hund på to år og de har det fantastisk sammen. Håber du har et bud på, hvad der kan være sket. Der har ikke været nogen ændringer i husstanden.

Kære L

Tak for dit spørgsmål.

Det sker at hunde pludselig ændre adfærd fra den ene dag til den anden, og det kan f.eks. skyldes en lille hjerneblødning, som du skriver.

Men det kan også være at han er virkelig stresset over den konstante kløe, så måske får han hverken spist eller sovet ordentligt? Inden I tager en drastisk beslutning om at få ham omplaceret, så syntes jeg det er værd at prøve, om I får jeres gamle hund igen, hvis hans problemer bliver afhjulpet. Man siger faktisk at konstant kløe er værre end konstante smerter. Det er derfor vigtigt at hans kløe bliver helt afhjulpet, både for hans psykiske velbefindende, men også får at huden kan få ro til at hele. Der er mange bivirkninger ved binyrebarkhormon, men det er det mest effektive medicin mod kløe, og i dette tilfælde er det bare rigtig vigtigt at han bliver kløefri. Hudbetændelsen som han uvægerligt også har, når han slikker sig så meget, skal også behandles, det klør nemlig også. Du kan snakke med din dyrlæge om den bedste medicinske behandling (det kommer lidt an på hvordan sårene ser ud).

Når du skriver at han også slikker på gulvet, er der muligvis også et psykisk element i slikkeriet. Jeg ville derfor også dække ham ind med enten Zylkene eller et Adaptil halsbånd. Begge dele dæmper nemlig stress, men det er lidt forskelligt fra hund til hund om det er Zylkene eller Adaptil der virker bedst.

Du skriver også at han slet ikke hører efter længere. Er det dit indtryk at han kan høre? Det er meget hyppigt at hunde der har allergi, også får problemer med øregangsbetændelse. Når en hund har øregangsbetændelse, er der risiko for at trommehinden sprænger – og så mistes hørelsen. Trommehinden vokser relativt hurtigt sammen igen, når øregangsbetændelsen bliver behandlet, så det er da værd at få ørene tjekket (hvis du lugter til øret, og det lugter af sure sokker – så er der noget i gære).

Med hensyn til hans fodring, så er der to typer af allergi som hunde hyppigt får: foderallergi og atopi. Atopi er allergi overfor pollen, lopper, husstøvmider mm. Når en hund har foderallergi er det bestemte fødevarer den ikke kan tåle, f.eks. kød fra kvæg. Ofte har hunde begge typer af allergi, men det er også muligt at han kun har atopi, og det kunne være årsagen til at allergifoderet ikke virker. Hvis du vil gå med livrem og seler kan du vælge et foder der både tager hensyn til allergi, og en følsom tarmkanal, f.eks. Specific´s Food Allergy Management CDD.

Som nævnt i starten af mailen, kan det være at du har ret i din antagelse om at det kan være en sygdom i hjernen (hunde kan f.eks. også blive demente), men hvis I har overskuddet syntes jeg det er værd at udelukke, at det ikke er på grund af hans fysiske ubehag, at han har ændret opførsel. Jeg kan jo desværre ikke give jer en diagnose, men håber jeg har givet jer en idé om at der kan være mange årsager til hans problemer og ændrede opførsel, og at der er en mulighed for at han kan hjælpes.

Rigtig god dag.

Med venlig hilsen