Har min hund et blodøre?

Vores hunds ørespids er pludselig svulmet op over ca. 6-7 cm i diameter og 1-2 cm tyk. Der er ellers ikke noget at se, men han er generet af det, eller det gør ondt. Det må vel være en væskesamling. Er der noget der hedder et ”blodøre”?

I den sidste uge har vi været i gang med at skifte foder fra "Nutra Nugget " til "Dyrlægens fuldfodder”, købt i ”AZ”. Det har han fået før.

Hvad kan det være, og hvad skal vi gøre?

På forhånd tak.

Mvh. Willy.

Dyreart: Hund

Race: Labrador

Køn: Han.

Alder: 8 år.

Hej Willy

Jeg tror helt bestemt du har ret i, at din hund har et blodøre. Et blodøre er en væskeansamling, der fremkommer i øret efter et slag, typisk hvis hunden ryster hoved for tæt på en kant (f.eks. sofabordet). Det dyrlægen gør, er at suge væsken ud af øret med en kanyle, og så lægge noget medicin derind, som mindsker risikoen for at øret hæver op igen. Man kan nemlig godt være uheldig at væsken samler sig i øret igen. Hvis blodøret ikke behandles, krøller øreflippen slutteligt sammen, hvilket også kaldes et "blomkålsøre".

Ofte har hunden øregangsbetændelse samtidig med, hvilket selvfølgelig også skal behandles. Hunde der går og ryster på hoved fordi de har øregangsbetændelse, har nemlig langt større risiko for at få blodøre. Så kig ned i hans øre, kan du se ørevoks eller lugter ørene surt, skal de renses op. En mild øregangsbetændelse kan behandles ved at rense øret op med ørerens der desinficerer (f.eks. Otodine), men hvis huden i øret også er rød, irriteret og eventuelt hævet op, krævers der behandling med receptpligtig medicin. Det er dog altid vigtigt at få renset øret godt op og holde det tørt – bakterier og svamp stortrives i det varme fugtige miljø som ørevoks giver!

Du nævner at I lige har skiftet foder. Hunde der har fødevaremiddelallergi får ofte øregangsbetændelse, hvis de får noget de ikke kan tåle. Men hvis han ikke tidligere har haft problemer med kløe og hudbetændelse/øregangsbetændelse, er jeg overbevist om at det er en tilfældighed at problemerne opstår lige efter I har skiftet foder. Det ville være højst usædvanligt at en hund på 8 år får allergi, det starter som regel altid mens de er unge.

God bedring med ham!

Med venlig hilsen